dissabte, 19 de desembre del 2015

Mares i pares d’infants i adolescents nouvinguts. Adquisició lingüística, cohesió i coneixement del país dins l’escola dels fills.

A partir dels contactes amb centres educatius, observo que hi ha moltes escoles a Catalunya que assumeixen amb responsabilitat i decisió la tasca d’atendre un nombre molt significatiu, si no majoritari, d’infants procedents de països amb cultures tan riques com la nostra, però també i sovint tan distants de nosaltres pel que fa a referents socials, ideològics, ètics, religiosos, etc.

Penso en els pares i mares d’aquests infants i adolescents. La gran majoria està fent esforços incomptables per assentar-se, ells i els fills, en un entorn nou, desconegut, competitiu, sovint en contrast amb les pròpies vivències i algun cop, clarament advers.

Les mares, i alguns pares, acompanyen els nens petits a l’escola i també els recullen. Les que tenen assumit que la formació en la infància és el millor aval per a la vida adulta, que és la gran majoria, deuen patir per no poder donar-los suport a causa de la impossibilitat de comprensió i d’expressió en la llengua dels docents i pel desconeixement de les normes socials que regeixen la seva relació i implicació amb  l’escola. Les dues coses, a més, les porten a no contactar amb altres pares i mares del  mateix centre que viuen aquí de fa molt més temps i que també hi tenen fills.

Faig referència, sobretot, a famílies amb pocs recursos que viuen en zones urbanes. Una resposta excessivament simple i inoperant és la de demanar a aquests pares i mares que vagin a l’escola d’adults a rebre formació instrumental bàsica si no la tenen, o al Consorci per a la Normalització Lingüística per iniciar-se en el coneixement del català, si poden llegir i escriure encara que sigui amb treballs. Són les dues úniques ofertes institucionals i portades per professionals a què poden tenir accés i les dues tenen característiques que fan que la captació d’alumnes sigui molt exigua o nul·la: la socialització fràgil i precària de molts pares i mares impossibilita que puguin atendre una necessitat que forçosament consideren secundària atesos els esculls que han de superar dia a dia sobre temes inajornables com la feina, el lloc de residència, l’habitatge, la regularització documental, etc. Ni tenen temps per dedicar-s’hi, ni es veuen sovint amb cor de desplaçar-se a zones de la vila que desconeixen, ni tenen consciència, molts d’ells,  que la formació continuada sigui un dret i una oportunitat normal entre els adults.

Jo considero que la resposta passa pel voluntariat, per la proximitat i per la mateixa escola. Pel voluntariat, atès que la formació bàsica i lingüística finançada amb diners públics no pot ser duta a terme per un personal laboral que es dediqui a tres, cinc o set persones únicament, que són les que generalment acaben formant part dels grups organitzats a les escoles. Per la proximitat, atès que sovint aquestes persones només es veuen amb cor de relacionar-se amb un entorn molt reduït. Per l’escola, perquè és el punt on són cada dia, amb els fills, amb la mestra o el mestre que els parla, amb la directora que els va rebre el dia de la inscripció, etc.

Cal que hi hagi projectes de voluntariat que facilitin l’adquisició de la llengua, promoguin la bona relació intercultural, resolguin dubtes de pares i mares sobre l’educació i el procés escolar dels seus fills i difonguin el coneixement del país entès com a petit país: el del barri o del poble on viuen.

De tots aquests aspectes, el de la llengua és el que requereix més preparació. També el que demana més esforç entre uns i altres: esforç dels pares i mares que volen comprendre i parlar una mica de català per resoldre aspectes molt vitals; esforç de les persones voluntàries que han de guiar-los en aquest camí d’apropiació lingüística amb una actuació adequada, rendible i engrescadora i que s’hauran de formar per acomplir la seva tasca, i esforç de la direcció, del professorat i de l'AMPA per encoratjar els aprenents reconeixent la seva dedicació a l’aprenentatge, recuperant els que s’abstinguin i fent que a l’escola se’n faci ressò.

Dels tres esforços, el de les persones voluntàries és el que reclama més atenció si es vol que el projecte no es dilueixi, perquè comporta, a més d’un domini suficient del català parlat, una consciència plena d’estar actuant amb persones adultes i no amb infants (vegeu la carta a qui ha d’ensenyar a persones adultes: http://goo.gl/6QbQHo )  i una metodologia efectiva pel que fa a la comprensió i expressió de la llengua.

No sé si hi ha gaires projectes pensats per a aquest perfil de persones adultes. Han de ser projectes que no excloguin la gent que no pot llegir ni escriure, que parteixin d’exponents lingüístics molt usuals i bàsics en les converses de relació social i que facilitin recursos i estratègies vàlides per a aquesta tasca a les persones que fan de guies.

El tracte de persones adultes i la metodologia adequada a les necessitats d’aquests pares i mares requereixen formació, acompanyament inicial i seguiment per part de qui promogui el projecte. Sense això, el fracàs està servit d’antuvi.

Sóc responsable del projecte Junts de la CAL (Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana), que s’ajusta a aquestes condicions i necessitats perquè ha nascut justament com a resposta a demandes individuals i col·lectives en entorns amb persones vingudes de fa poc temps i amb precarietats de tota mena. El podeu veure al web de la CAL (www.cal.cat/campanyes-i-projectes). L’escassetat de recursos humans i materials ens impedeix de promoure’l directament; no tenim possibilitat de fer-nos càrrec de resseguir centres per mostrar-los la viabilitat i oportunitat del projecte, si és que això suposa gestionar-ne l’engegada (difusió, cerca de voluntaris, reunions amb els pares i els mestres, etc.). Tenim, però capacitat de formació, d’acompanyament inicial i de seguiment avaluador.

L’experiència de l’aplicació del projecte Junts a les escoles ha estat fins ara positiva quan s’han donat els tres components bàsics: interès i implicació del centre com a impuls inicial; guies conscients, ben formats i amb recursos, i pares i mares motivats per l’interès intrínsec d’una activitat productiva i cohesionadora, pel suport explícit i constant del professorat i de l’associació de pares i mares del centre, i per la constatació dels propis avenços.


El Departament d’Ensenyament, amb la col·laboració de la Direcció General per a la Immigració, estan engegant un projecte anomenat Llengua i socialització de les famílies en l’entorn educatiu que està centrat sobre aquestes mateixes bases. La CAL hi participa pel que fa a la formació dels voluntaris, la dotació de material (manuals, guies, blocs de notes i làmines) i l’acompanyament inicial dels grups. Desitjo que sigui un èxit. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada