Pensaments d’un
profe jubilat
Tot donant voltes, des de la posició de professor jubilat, sobre al passat
i el present de l’ensenyament dels 3 als 16 anys, he arribat a unes conclusions
que, si més no, m’il·luminen a mi mateix i potser també donaran llum a qui
vulgui llegir-les, pensant en aquest punt on som, de preocupació pel futur dels
nostres fills i néts pel que fa a educació.
Penso que són actors de l’educació tant els infants i adolescents com la família
de què formen part, el professorat que els atén i el districte on viuen. Tots
aquests actors haurien de tenir present, en el procés educatiu, el triple
horitzó que defineix les persones: ésser humans, competents i conciutadans. I aquest
triple horitzó portaria a tres objectius principals que jo convertiria en orientadors
de metodologies i estils d’aprenentatge:
·
Com a
persones humanes: desenvolupar en cadascuna d’elles les facultats pròpies de la
persona —el sentiment, la voluntat i la intel·ligència— en un entorn de
relacions interpersonals positives (família, amics, companys d’escola...). L’escola,
doncs, ha de ser un lloc de trobada (empaties), d’acció (treball)i
d’investigació (estudi).
·
Com a
persones competents: desenvolupar en cadascuna d’elles les competències més
idònies tot descobrint iniciatives professionals i relacionant-se amb persones que
les desenvolupen. L’escola hauria de ser un lloc de descoberta i iniciació competencial.
Vària. doncs, pel que fa a l’adquisició d’habilitats i experteses.
·
Com a
persones ciutadanes: desenvolupar en cadascuna d’elles la responsabilitat de compartir
amb els altres ciutadans (del barri, de la ciutat, del país, del món)
l’assoliment del benestar bàsic i digne per a tothom ajudant-se de les
aportacions de persones proactives de l’àmbit associatiu i institucional. L’escola
convé que sigui un lloc de responsabilització ciutadana. Una escola present i
activa dins del món.
De tots tres objectius, veig el tercer com a menys explícitament present,
tot i que ja hi ha moltíssimes iniciatives que van per aquest camí. És una fita
importantíssima en el nostre canvi d’època del segle XXI. Que bé aniria, per
exemple, si cada escola, o cada curs d’una escola, es proposés al setembre una
temàtica d’incidència ‘global’ (1) sobre la qual les tasques de cada matèria hi
incidissin d’alguna manera i en arribar al mes de juny poguessin fer-ne una presentació
pública a les famílies i al barri per tal de donar volum i rellevància a la veu
suggeridora o reivindicativa d’infants i adolescents en qüestions d’interès
general!
Veig sovint al meu entorn força persones jubilades que tenen família i que,
un cop absentes de la feina que els omplia la majoria del temps, viuen
avorrides dins de casa o, a tot estirar, jugant cada tarda a les cartes amb altres
que són en la mateixa condició. La categoria de ciutadans proactius apresa des
de petits i no solament de pagadors d’impostos i de votants (que és molt, és
cert) els mantindria força anys en la condició de ‘classe activa’ i podrien fer
així un retorn a la societat que, ben probablement, els ha donat moltes més
coses que les que ells hi han aportat. I tindrien més salut. I més bon humor.
És que, quan érem infants, l’escola del franquisme que vam suportar no va ser
alçaprem de compromís ciutadà, sinó sedant antirevolucionari que pretenia convertir-nos
en poble bonet i mesell.
(1) Per exemple: l’aigua que consumim, l’aire que respirem, la salut que
cerquem, les deixalles que generem, els vehicles amb què ens desplacem, la
natura que ens manté vius, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada