dilluns, 28 de novembre del 2022

El català, vincle social i pont entre llengües i cultures

 

El català, vincle social i pont entre llengües i cultures

 

Els fills estudien la llengua dels pares i els pares fan seva la llengua del país.

 

A Catalunya s’hi poden sentir més de tres-centes llengües, la majoria amb pocs parlants i algunes de més escampades. Totes amb la població força dispersa. Quan els parlants d’una d’elles volen que els fills nascuts aquí creixin i es mantinguin en un bon domini de la pròpia llengua, oral i escrit, i coneguin la història i la cultura de la terra d’on provenen s’organitzen i munten espais comuns en temps extraescolar per aplicar-hi recursos didàctics i acomplir els objectius. Al meu barri de Sants he conegut tres experiències d’aquesta mena amb col·lectius xinesos, ucraïnesos i amazics. No és tasca fàcil si pensem en la dispersió territorial dels parlants, l’accés a materials adequats, la fatiga dels pares, la cerca de professorat ad hoc, la disponibilitat d’equipaments idonis i l’esforç dels nois i noies que ja van carregats de deures.

A Sants, de fa més de deu anys, gent d’una d’aquestes comunitats, la ucraïnesa, els dissabtes convoca pares, mares i fills en edat escolar, que sovint venen de lluny, per avançar en competència i coneixement. Celebren el principi i final de curs amb actes solemnes que donen categoria a la iniciativa. I fan una cosa que és el motiu d’aquest article: proposen als pares i mares que, mentre són a l’espera que els fills aprenguin més ucraïnès, es trobin amb gent nascuda aquí que els iniciï en el català i els ofereixi conversa col·loquial mentre es fa intercanvi cultural.

Hi ha un fil invisible que els dissabtes uneix íntimament les persones d’ambdues llengües: el convenciment que en entorns on la llengua no és majoritària només la voluntat d’usar-la farà que es mantingui viva, i que la vida de la llengua s’alimenta del fet de compartir humanitat. Sobretot, fent conversa col·loquial. Crec que és un fil importantíssim que va en benefici de les llengües residents a Catalunya i també de la catalana, que serveix de vincle per a totes i de pont entre totes per l’entesa intercultural.

No conec l’extensió que té la iniciativa per part de les comunitats lingüístiques que viuen a Catalunya d’arromangar-se per mantenir la pròpia llengua i cultura. Ni conec si és compartida per altres col·lectius catalans l’experiència que nosaltres, gent de la CAL (Coordinadora d'Associacions per la Llengua Catalana) duem a terme amb un projecte de foment de l’ús del català mitjançant la conversa (1). Fruit d’aquests anys de col·laboració Catalunya-Ucraïna tenim el convenciment que convé reconèixer la tasca d’aquestes comunitats, que cal que les administracions els donin suport i que conjuminar l’aprenentatge de la llengua catalana amb aquesta iniciativa és una idea digna de ser multiplicada: fa créixer el coneixement, l’estima i l’ús de la nostra llengua i de les que conviuen a Catalunya.

Jordi Esteban

 

(1) Projecte Xerrem Junts (https://www.cal.cat/projecte/xerrem-junts/)

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada