dimecres, 3 de febrer del 2016

A la gent voluntària que ajuda fer els deures a infants i adolescents amb dificultat

Vaig tenir la sort de poder estar amb un grup de voluntaris i voluntàries del projecte Espai de deures, del Secretariat d'Entitats de Sants, Hostafrancs i la Bordeta. Us faig arribar el missatge que els vaig transmetre en acabar la sessió formativa.
_____________________________________________

Voldria aprofitar l’ocasió de tenir al davant persones com vosaltres, proactives pel que fa a promoure el bon desenvolupament personal dels nois i les noies que van creixent a les nostres escoles, per comunicar-vos algunes experiències com a persona que ha estat en aquesta mateixa línia tota la vida.

Els infants i adolescents creixen en personalitat i seguretat a mesura que van trobant dins de si mateixos “terres” sòlids des d’on saltar i on tornar. Els infants i adolescents que no troben terra sòlid on assentar-se, viuen en una angoixa perillosa que els pot portar a conductes neuròtiques, desequilibrades o fins i tot antisocials.  Un terra sòlid és una convicció d’autoestima real, de possessió d’un valor en alça en l’entorn social, una convicció a què l’infant o l’adolescent arriba tant per autoavaluació com per reconeixement dels adults; generalment, primer per reconeixement dels adults i després per autoavaluació confirmativa.  No he consultat mai si aquest és un axioma de la psicologia. L’he tret de l’experiència personal, del diàleg amb els altres, de l’observació i de la pràctica educativa de la meva vida. Perdoneu-me la immodèstia, en tot cas.

Sovint són els pares que descobreixen aquests valors des seus fills. Parlo de pares i mares realistes i no de pares que només els troben gràcies i els fan creure, falsament, que són els reis del mambo.  Descobreixen els valors incipients i saben posar mitjans perquè els desenvolupin: aquella nena  que sap dibuixar, aquell nen tan àgil, aquesta noia tan organitzada, aquest noi tan xerraire i convincent...  “Tu ho fas molt bé, això!”.  “Tu faries bé de comercial”. “Has pensat mai a dedicar-te a la cura d’animals?”.  Frases màgiques com aquestes han estat molt sovint la grossa de Nadal per a molt nens i nenes.  Han parat atenció als valors que els han anunciat amb encert, n’han reconegut la possessió, els han treballat i els han convertit en terra ferm des d’on participar en el món i on tornar en cas de tempesta.

Però no sempre han estat solament els pares, els descobridors de valors. Els i les mestres hi fan un paper importantíssim, perquè poden observar els infants i adolescents en situacions molts diverses de l’entramat social en què el món de l’escola immergeix els alumnes. Ve aquell dia del comentari  amb l’infant davant dels pares, o en una entrevista de tutoria, o al pati. El dia que el o la mestra afirma amb contundència: “Has de reconèixer que les coses de lletra no et van gaire bé. Però a Plàstica i a Tecnologia saps prou bé que destaques. Tu series un bon professional de la indústria, per exemple. T’agraden els cotxes? Ep, els cotxes o el avions. O els satèl·lits artificials. No et posis límits. Pensa-hi.”

Què ha fet aquesta mestra quan li ha dit tot això? Li ha donat carta de ciutadania. Li ha assenyalat un lloc rellevant per a ell a la societat, una tasca a acomplir amb garanties. I sense comèdia, amb realisme i en el moment oportú.  A la meva vida he tingut ocasió de poder formular aquestes paraules màgiques més d’un cop. Ha estat, evidentment, després d’un llarg contacte i una llarga relació, d’un reconeixement cap a mi explícit o tàcit per part de l’adolescent i d’una ocasió propícia que ho feia possible.

Tot això és molt bonic. Però poc real. Moltes vegades els infants i adolescents es troben que els adults no els han posat pas un terra des d’on créixer, sinó una trapa ben oberta perquè caiguin al pou. “No seràs ningú a la vida”. “Què en farem, d’aquesta criatura?”. “Així, noia, no arribaràs gaire lluny”. “Què hi farem, si no té més llums?”. Etc. Moltes vegades, senzillament, ningú no els ha dit res, ningú no se l’ha mirat com a projecte de vida. I tots, de petits, hem necessitat l’empenta, el recolzament, els ànims dels pares, dels mestres o dels adults. Ai, quina por em fan els informes escrits que reben els tutors d’un grup quan comença el curs! Quin perill de consolidar valoracions negatives i bloquejar-ne, així, la superació!

És molt probable que entre els nens i nenes, entre els nois i noies amb qui us trobeu per ajudar-los a fer els deures, n’hi hagi que no troben encara prou terres ferms per saltar al món amb alegria i seguretat. Com que no han reeixit gaire a l’escola i les valoracions que porten a casa no ajuden precisament a consolidar terres ferms... Sovint aquest fet és la causa de la desmotivació i de les conductes displicents.

La pregunta és: Podrem ser nosaltres, en algun moment, els portadors de la frase màgica que dóna la grossa de Nadal a qui l’estava esperant? La resposta és: Sí que podrem, si es dóna el cas. Però s’ha de donar el cas. Es podrà donar si es donen les circumstàncies d’autoritat moral, coneixement, bona relació i permís d’entrada.  Autoritat moral: notem que el noi o la noia ens aprecia, encara que no ho digui. Coneixement: portem temps adonant-nos que el noi o la noia no és prou conscient d’un valor determinat, d’una habilitat, etc. Bona relació: resulta fàcil i usual derivar la conversa a temes diferents al llarg de les sessions de treball. Permís d’entrada: copsem que rebrà el nostre comentari sense refús.

Tot això us ho he dit a vosaltres per una sola raó: que copseu com n’és d’important la vostra tasca amb aquest nois i noies. I que no us descoratgeu mai, per difícil que sigui aconseguir resultats. No feu mai judicis definitius sobre els nois i noies amb qui tracteu. Sovint us heu de creure que les coses van bé, sense veure-ho clar o veient fins i tot que tot apunta en direcció contrària. La feina d’educació és sempre invisible: es veu molt bé el que sembrem, però no es veu gairebé mai si creix i fructifica la llavor. Però tampoc és del tot cert: quan descobreixes els efectes del teu treball en una sola persona, et dónes per ben pagat.

Endavant.


Jordi Esteban

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada